De impact van kunst - Review Hyundai Ioniq 6

De impact van kunst - Review Hyundai Ioniq 6

Hoe leer je een kleuter spinazie eten? Vertel je dan hoe gezond het is? Vaak is het effectiever om het leuk te maken. Door een ‘vliegtuig’ een ‘hangar’ in te laten vliegen bijvoorbeeld.

Met duurzaam autorijden werkt het net zo! Willen we vergroenen, dan moeten we autorijden leuk maken. En dat is precies wat we met Rijdoor.nl willen bereiken.

Om nog even in de kindersfeer te blijven: ken je die beroemde quote van Antoine de Saint Exupéry, de schrijver van Le petit prince?

Antoine de Saint-Exupéry

De vraag is dan: waarom moet autorijden ook al weer duurzaam? Want het doel is niet elektrische auto’s, het doel is de schoonheid van de natuur te behouden. Kortom, we moeten verlangen naar die eindeloze schone natuur!

Over de Hyundai Ioniq 6

Iets meer dan een half jaar geleden mocht ik het genoegen smaken om enkele dagen met de Hyundai Ioniq 5 door te brengen. Het vroor dat het kraakte en ik had een mooie road trip naar de Franse Ardennen voor de boeg.  Het volledige verslag kun je hier terugvinden, de samenvatting is dat ik het een hele fijne auto vond. En ik vroeg me af of de veel lagere Ioniq 6 stiekem de betere rijdersauto was: lager, dus lager zwaartepunt en als bonus ook nog zuiniger door een lagere luchtweerstand.

De Ioniq 6 bij de Graafschap

Toen ik de 5 terugbracht naar de importeur spotte ik een opvallend gekleurde Ioniq 6. Die bleek in de Zonnebloemen van Vincent van Gogh verpakt te zijn. Dat was het resultaat van een samenwerking tussen het Vincent van Gogh Museum en Hyundai Motor Nederland. Het museum wil voorop lopen met duurzaamheid en koos daarom voor volledig elektrisch vervoer. Nou dachten ze bij de importeur, laten we dan eens iets leuks doen met de auto’s. Zo rijden er Hyundai’s rond verpakt in schilderijen van Vincent van Gogh.

De invloed van kunst

Als je een paar dagen op pad bent met deze opvallende auto wordt je continu geconfronteerd met Kunst. Met een grote letter K, dat heeft Vincent wel verdiend. Wat het precies is weet ik niet, maar ik raak zeker beïnvloed. En dat overkomt mij niet als enige, ik heb zelden zó veel complimenten in ontvangst mogen nemen over een testauto.

Ioniq 6 bij Naegelsfoerst

De Zonnebloemen staan de Ioniq 6 zó mooi, dat ik me af ben gaan vragen waarom in Nederland iedereen een saaie grijze auto rijdt.

Bij deze een pleidooi: lieve importeur: willen jullie heel alsjeblieft de Zonnebloemen-wrap (en nog wat andere schilderijen) als een optie aanbieden voor wie een Hyundai bestelt? Dus in plaats van een metallic laklaag tegen meerprijs een kunstzinnig wrap.

Ik denk dat de clientèle het op prijs stelt (wie ontvangt nou niet graag complimenten) en het is so wie so een verrijking van het Nederlandse straatbeeld.

Over de Ioniq 6

Sinds ik gestart ben met elektrisch rijden (in 2012 reed ik voor het eerst zo’n onooglijke maar heerlijk rijdende Mitsubishi i-Miev) moet ik continu vragen beantwoorden: hoe lang duurt het laden? Hoe ver kom je er mee? Zijn er voldoende laadpalen?

Natuurlijk heb je dan een ambassadeursrol, maar voor de rit met de 6 wil ik het allemaal niet weten. Sterker nog: ik vind het volkomen irrelevante informatie. Een auto moet het gewoon doen, klaar.

de Ioniq 6 in Twente

Dus zonder enige vorm van voorbereiding stap ik in de Ioniq 6 en rijd er meer naar Baden-Baden (Zuid Duitsland, pak hem beet 500 kilometer). Vlak daarvoor heb ik de auto in Sassenheim in ontvangst genomen, dus tel er nog maar wat kilometers bovenop.

De actieradius van de 6 is plenty, al stel ik vast dat het slim is om onderweg even bij te plussen. Op het adres van aankomst is geen laadpaal en ik wil daarna de volgende ochtend ook graag weer verder.

Ik weiger iets in te leveren!

Qua rijstijl en snelheid weiger ik ook maar iets in te leveren: de cruise control gaat op de maximum snelheid en waar die in Duitsland onbegrensd is, cruise ik 150 km/h. En om toch even te controleren waar de top ligt, heb ik enige ogenblikken het getal 180 ingesteld (hoger wil ie niet). Die pret is van korte duur, het is veels te druk op de Duitse Autobahn. Fijn om te merken dat de cruise control  bij deze snelheid honderden meters anticipeert. En afremmen voor links invoegende voorliggers gaat super vloeiend. Nog nooit heb ik me zó veilig en zó comfortabel gevoeld!

De prik vliegt er razendsnel in!

Waar ik met de Ioniq 5 constateerde dat het mij niet lukte de maximum laadsnelheid te bereiken had ik bij Ionity in Duitsland andere ervaringen. Op een gegeven moment wil je een break, een sanitaire stop, koffie en weer verder. Mooi moment om dan even bij te plussen. Met nog pak hem beet 40% (zeker weten doe ik het niet) aan batterij duik ik een Raststätte in. Du moment dat ik met een dampende beker koffie terug ben zijn er amper 15 minuten verstreken. Tot mijn grote verbazing wijst het display een voorraad van 90% stroom aan. Sapperdeflap!

Subliem sturen

Rijden over de Autobahn is best wel saai, binnenwegen zijn vééél leuker! Als we vlak voor ons hotel de Autobahn afdraaien en over B-wegen kronkelen kan ik het niet laten om in de bocht het gas eens goed in te drukken. Als op rails! De voorwielen bijten zich vast en zonder enige krimp te geven zoeft de 6 de bocht om. Dat doet ie zo goed en zo robuust dat ik in de veronderstelling blijk dat de importeur me een vierwielaandrijver heeft meegegeven. Wat niet het geval bleek. Asjemenou, wat een auto!

Als ik na het terugbrengen van de zonnenbloemenwagen  weer in mijn eigen auto stap merk ik dat de Ioniq 6 zeer direct stuurt: zodra je maar aan het stuurwiel draait, wordt de koers acuut verlegd. En dat zonder dat het stoterig of schokkerig wordt. Ik ben onder de indruk!

Alleen maar hosanna?

Bij een auto die zo goed is, wil je elk detail op het juiste niveau. Wat me onderweg stoort is het bedienen van de cruisecontrol. Ik ben haptische feed back gewend: je tikt op een knop en je schiet met stappen van 10 km/h door de instellingen heen. Bij de Ioniq 6 moet de je schakelaar op het stuur tegen de begrenzing aanhouden. Dat werkt ook, maar als je 2 of 3 tikjes kan geven om de snelheid aan te passen, dan is dat prettiger.

Ioniq 5 of 6?

De Ioniq 5 is zonder meer de meest praktische van het stel. Wie voor de 6 kiest adviseer ik om de ruimte op de achterbank en de opening van de kofferbak te checken. Achterin zitten mensen tot ca 1.85 m overigens als een vorst: je kunt met de benen over elkaar de krant lezen. Een goede stroomlijn heeft een prijs: langere mensen komen in aanraking met de dalende daklijn.

Ook al is de 6 minder praktisch: als ik uit deze 2 moest kiezen geniet de 6 door zijn prettige rijeigenschappen zeer beslist mijn voorkeur.

Ioniq 6 in IJsselvallei - roadtrip

Ioniq 6 als showmodel

De Ioniq 6 is een week intensief ingezet. Onder meer de Bertha Benz memorial is nagereden, evenals diverse routes in Gelderland, Overijssel en Zuid-Holland. Je komt de Zonnebloem dus regelmatig tegen bij het aanbod van routes.

Leukste baan van de hele wereld

Het uitvogelen van de routes kost flink wat werk. Op de Rijdoor.nl-redactie is de beloning dat we de routes narijden en testen. Om dat ook nog eens te kunnen doen met zo’n fijne en mooie auto als de Ioniq 6 is helemaal een feest. Daarom een welgemeend woord van dank aan de importeur voor het beschikbaar stellen van deze knappe koppendraaier!

Ioniq 6 in de IJsselvallei - roadtrip

 

Terug naar blog